
26 mei Waarom eenheid onmisbaar is voor een sterke branding
Er is een handjevol elementen die je branding maakt of breekt. Eenheid is hier een voorbeeld van. Omdat het zo’n belangrijk onderdeel van je branding is, wordt het dan ook uitvoerig behandeld tijdens de Firefly sessie. In deze blog vertel ik je alles over eenheid. Van waarom het zo belangrijk is tot aan hoe je zorgt voor meer eenheid.
Wat is eenheid?
Eenheid is een groep elementen, met dezelfde onderliggende eigenschappen en een gemeenschappelijk doel. In het geval van branding zijn de onderliggende elementen, stijlelementen. Denk aan kleur, typografie, vormen en compositie. Als alle eigenschappen van die stijlelementen hetzelfde zijn, voelt deze groep aan als een geheel.
Stel je hebt een donkerblauwe kleur en een heel druk lettertype. Die 2 elementen hebben dan niet dezelfde eigenschappen. Donkerblauw straalt onder andere professionaliteit uit, terwijl een druk lettertype dat juist niet doet. Grote kans dat dit dus ook niet als een geheel aanvoelt. Maar heb je een warme, oranje kleur met een sierlijk handschrift-lettertype? Dan heeft dit wel meer dezelfde eigenschappen. Namelijk de warmte van de kleur en het persoonlijke van een handschrift-lettertype.
Dit is even een heel recht-toe-recht-aan voorbeeld, maar dit is wel hoe het in de basis werkt. Zodra alles op dezelfde lijn zit, voelt het gelijk meer aan als een eenheid.
En als de uitstraling van die stijlelementen dan ook nog eens matcht met de boodschap van je bedrijf, dan heb je de jackpot te pakken, namelijk eenheid!
Waarom is eenheid zo belangrijk?
Eenheid is dus heel belangrijk. Als er geen geheel is, voelt het rommelig aan. Ook is de kans groot dat je potentiële klant hier op afhaakt. En dat willen we natuurlijk niet!
Als er eenheid is, zit het met de uitstraling en bijbehorende boodschap dus wel goed. Je visuele identiteit staat. Dit maakt de vervolgstappen ook gelijk een stuk makkelijker. Met een branding die een geheel vormt, is het een stuk makkelijker om die huisstijl consistent door te voeren naar je website en socials. Je hebt een duidelijk overzicht van de losse stijlelementen. Je weet dat ze een geheel vormen, dus daar hoef je je geen zorgen meer over te maken. Het is duidelijk welk lettertype je kunt gebruiken en uit welke kleuren je kunt kiezen. Zo wordt content maken voor Instagram een stuk makkelijker en leuker!
Zodra je je huisstijl consistent door gaat voeren, ontstaat er een patroon. Een patroon dat voor je klanten te herkennen is. Zodat ze direct, in een oogopslag, een post op Instagram van je herkennen. Maar dat ze jouw branding ook in andere dingen gaan herkennen. Bijvoorbeeld door het zien van een bepaalde kleurencombinatie, waardoor ze direct de link leggen naar jouw bedrijf. Herkenning is geboren.
Hoe meer jouw klanten je branding en bedrijf gaan herkennen, hoe meer er een gevoel van vertrouwen begint te groeien. En aangezien een groot deel van de klanten keuzes maakt op basis van emotie, is dit een must!
Zie je, het stopt niet bij eenheid. Maar eenheid is wel de basis voor dat vertrouwen dat klanten nodig hebben om over te gaan tot aankoop.
Hoe zorg je voor eenheid in je branding?
Ik had het er net al over, de makkelijkste manier om een geheel te vormen is door middel van de verschillende stijlelementen.
Als alle stijlelementen op een lijn liggen, voelt het vanzelf aan als een eenheid. Dus straalt jouw kleurenpalet, lettertype, vormen en compositie hetzelfde uit? Dan zit je goed. Maar zijn alle stijlelementen een ratjetoe aan verschillende stijlen? Dat gaat hem natuurlijk niet worden.
Ga dus bij jezelf na: wat wil ik met mijn bedrijf uitstralen? Wat is mijn visuele identiteit? En welke boodschap wil ik uitdragen naar mijn klanten?
Hier kun je uiteindelijk bepaalde kernwaarden of eigenschappen aan koppelen. En als de stijlelementen dan matchen met dit plaatje, dan ben je op weg naar eenheid.
Samen jouw branding brandjes blussen?
Denk je nu bij jezelf: ‘hmm… Eenheid kan ik eigenlijk wel gebruiken?’ I’ve got you!
Tijdens mijn Firefly sessie is eenheid een groot onderdeel. In deze sessie neem ik je branding onder de loep en deel mijn zee aan inzichten met je. Aan het einde van het gesprek krijg je een volledig overzicht over wat jij kan doen om meer eenheid te creëren of om tot een sterker concept te komen. Aangevuld met een concreet stappenplan, kun jij meteen aan de slag!
Samen met mij jouw branding brandjes blussen? Plan dan een Firefly sessie in. Spreek je snel!
Monique
Geplaatst op 20:53h, 09 juniIk ben heel blij met mijn nieuwe stijle. Bedankt!
Liefs
Monique
mbmh